Så påverkar nya lagen om personalliggare byggföretag

Byggarbetare

Hotell- och restaurangbranschen har haft det länge, och nu är det dags även för byggbranschen. Sedan årsskiftet är det lag på att alla byggföretag har en personalliggare där alla arbetspass och arbetstider registreras.

Den nya lagen om elektronisk personalliggare inom bygg trädde i kraft vid årsskiftet 2015/2016. Nu har det gått snart tre månader, och ännu har inte alla företag inom branschen ordnat med personalliggare. Om det beror på nonchalans eller okunskap ska låtas vara osagt, men det är minst sagt beklämmande att Skatteverkets direktiv inte har gått fram.

För många företagsledare framstår den nya lagen som närmast omänsklig, trots att den i själva verket är relativt lätt att ordna. Det finns bra onlinetjänster för detta, till exempel har Göteborgsföretaget Bygglet sett till att bygga in just denna funktionalitet i sitt mobila verktyg. Det här gör att såväl anställda som underleverantörer enkelt kan registrera sina tider i deras personalliggare.

Lagen kräver kontroll

Skatteverkets nya lag ställer alltså krav på att företag inom bygg-sektorn kan redovisa vilka som har befunnit sig på en arbetsplats vid en given tidpunkt. Försök har tidigare gjorts med analoga personalliggare, men kravet på elektroniska diton har underlättat hanteringen avsevärt. Det här gör det betydligt lättare för en arbetsledare att kunna ta fram adekvat information till Skatteverket vid en eventuell kontroll.

Syftet med personalliggare hos företag verksamma inom bygg är att motverka den svarta arbetskraften och därmed också främja en sundare konkurrens mellan marknadens olika aktörer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *